My hummus love story

I don’t remember when I tried hummus for the first time. I’m not even sure if I liked it then. But I remember how the love was developing. How I ate it in one Lebanese restaurant in Bratislava (that of course doesn’t exist anymore) with my friends Zuzka, Janka and Kiwi. And how at one point they had it in Tesco, just for a very short while, and I kept on buying it. Till they never had it again. Then I decided I need to make it at home. I think it was in 2007. To find tahini in Bratislava was at that time still like looking for a needle in a really huge hay stack. But I succeeded and I started to make hummus at home. On a blender from the 80s. I could only dream about its creaminess. And then I moved to Cambodia (yes, get ready to hear a lot about Cambodia, that’s where I tried most of international cuisines) and discovered the best hummus ever. Confirmed by Todd and my Norwegian friend Andrea. No other has managed so far to dethrone it, not even the one from Qatar Airlines lounge at Doha airport. So when you find yourself in Phnom Penh craving Lebanese food, Le Cedre is the place to go. Their hummus on it’s own, hummus with shawarma chicken and labneh are just delicious. All of their food is delicious. On each of my visits back since I moved to Saigon I never missed out on eating their food. It’s too good to not have it when you have a chance. Unfortunately, the hummus situation in Saigon is not so bright. Or maybe I jus haven’t had a chance to discover the right place to go. So I make hummus at home. My blender sucks, so my hummus is not only homemade, but also handmade :) But it’s as we love it – with loads of lemon juice in it!
When I was starting this meal, I only wanted to make hummus and tzatziki and make a light dinner using up the tortillas I had in the fridge. I ban myself from freezing unused tortillas, because currently my freezers looks like a cemetery of frozen tortillas. But then I realized I have some leftover feta in the fridge and I might even try to make a nice hummus wrap for dinner instead. And even though I didn’t plan to to post this dish on the blog initially, it was coming together so nicely and yummy, that I decided I will take some pictures and share with you. I apologize for the quality, but I only have a compact Canon and the night time pictures always suck a bit. So here it is, my hummus wrap with tzatziki.

Presne si nepamätám, kedy som prvýkrát jedla hummus. Popravde si ani nie som istá, či mi vôbec chutil. Ale presne si pamätám, ako sa táto láska vyvíjala. Ako som si dala hummus v jednej libanonskej reštaurácii v Bratislave (ktorá samozrejme dnes už neexistuje) s kamarátkami Zuzkou, Jankou a Kiwi. A ako v istom období mávali hummus v Tescu a ja som ho kupoval a kupovala. Až kým ho úplne prestali predávať. Vtedy som sa rozhodla skúsiť ho urobiť doma. Bolo to asi v 2007. Nájsť v tom čase v bratislavských obchodoch tahini bolo ako hľadať ihlu v enormnej kope sena. Ale pošťastilo sa a tak som začala robiť hummus doma. Na mixéri z rokov osemdesiatych. O krémovosti som mohla len snívať. A potom som sa presťahovala do Kambodže (áno, buďte pripravení na veľa vecí spojených s Kambodžou, tam som totiž konečne odskúšala všelijaké dobroty svetovej kuchyne) a objavila ten najlepší hummus na svete. Potvrdené Toddom i mojou nórskou kamarátkou Andreou. Žiadnemu hummusu sa zatiaľ nepodarilo zosadiť ho z trónu, ani tomu z Qatar Airlines lounge na letisku v Dohe. Takže, ak sa niekedy ocitnete v Phnom Penhe s neutíchajúcou túžbou po libanonskom jedle, Le Cedre je miesto, kam musíte zavítať. Ich hummus, hummus s shawarma kuracím, či labneh sú neuveriteľne chutné. Všetko ich jedlo je neuveriteľne chutné. Doposiaľ počas každej návštevy Phnom Penhu odkedy som sa presťahovala do Saigonu, som si nenechala ujsť šancu dať si ich jedlo. Ich jedlo je proste príliš dobré na to, aby som premeškala príležitosť opäť si dať. Bohužial situácia s hummusom tu v Saigone nie je ani zďaleka taká úžasná. Alebo som zatiaľ nenašla to správne miesto. Takže hummus robím doma. A keďže môj mixér je asi tak na dve veci, môj hummus nie je len robený doma, ale aj ručne :) Ale je taký, ako ho ľúbime – s veľkou dávkou citrónovej šťavy.
Keď som začala variť, chcela som spraviť len hummus a tzatziki na ľahkú večeru a použiť tortilly, čo som mala v chaldničke, na namáčanie. Zakázala som si mraziť nepoužité tortilly, pretože momentálne naša mraznička vyzerá ako pohrebisko mrazených tortíl. No a potom som si uvedomila, že mám v chladničke aj nejakú nepoužitú fetu a že teda spravím na večeru radšej chutný wrap s hummusom. A aj keď som toto pôvodne vôbec neplánovala dať na blog, celé to začalo spolu vyzerať tak dobre a chutne, že som si povedala, že spravím pár fotiek a podelím sa s vami. Ospravedlňujem sa za ich kvalitu, ale fotím len malým kompaktom Canon a nočné fotky sú vždy trochu na nič. Takže tu ho máte, môj chutný wrap s hummusom a tzatziki.

Tzatziki (serves two) ~ Tzatziki (pre dvoch):
2 smaller cucumbers ~ 2 malé uhorky
100g of plain white yoghurt ~ 100g čistého bieleho jogurtu
2 cloves of garlic ~ 2 strúčiky cesnaku
salt and pepper ~ soľ a korenie

The selection of white unsweetened yoghurts here is almost equal to 0. Often there are no plain white yoghurts available, in the better case only one kind. If you have a chance, use thick greek yoghurt and strain it to get rid of the excess liquid. Grate the cucumbers and squeeze out as much water as possible out of them. Mix yoghurt, cucumber, two pressed cloves of garlic together. Season with salt and pepper. Cool it down in the fridge before serving.

Výber bielych nesladených jogurtov je tu takmer rovný nule. Často v obchode nie je ani jeden čistý biely jogurt, v lepšom prípade aspoň jeden druh. Ak máte možnosť, použite hutný grécky jogurt, odceďte ho a zbavte sa čo najviac prebytočnej vody. Nastrúhajte uhorky a vyžmýkajte z nich toľko vody, koľko viete. Zmiešajte jogurt, uhorku, dva pretlačené strúčiky cesnaku. Dochuťte soľou a korením. Ochlaďte v chladničke pred podávaním.

Tzatziki

Hummus
can of chickpeas ~ plechovka cíceru
1 – 2 table spoons of tahini ~ 1-2 polievkové lyžice tahini
3 cloves of garlic ~ 3 strúčiky cesnaku
juice from one lemon (or even more) ~ šťava z jedného citróna (alebo aj viac)
olive oil ~ olivový olej
pinch of salt (if needed) ~ štipka soli (ak je potrebná)

Drain the chickpeas of liquid, but keep the liquid aside because you will need few spoons to make your hummus creamier. If you ever asked where is the secret of having creamy hummus, it’s removing the shells from the chickpeas and using a good blender. However, even if your blender sucks, as mine does, you can still make a yummi hummus using your hand and a fork, just that you will never reach the point of real creaminess. So, step one – remove the shells from all chickpeas. Oh yes, it’s no fun, but it’s worth the result. Blend the chickpeas and start to add tahini and lemon juice and the liquid. Hummus is one of the recipes that requires tasting, so taste! Add pressed garlic and blend again. Add more liquid, tahini or lemon juice if you feel like. I love hummus with loads of lemon juice, so I often use more than in the recipe. But it really depends on how you prefer it. Put hummus in a bowl and olive oil generously.

Odceďte z cíceru tekutinu, ale nechajte si ju na strane, pretože ju ešte budete potrebovať na zjemnenie hummusu. Ak ste sa niekedy pýtali sami seba, v čom leží tajomstvo krémového hummusu, je v odstránení šupiek z cíceru a v dobrom mixéri. Ale aj ak je váš mixér úplne na nič, tak ako môj, nezúfajte, stále môžete spraviť chutný hummus s použitím ruky a vidličky, až na to, že nebude nikdy taký krémový. Takže, prvý krok – preč so všetkými šupkami. Hej, nie je to veľká zábava, ale ten výsledok je toho naozaj hodný. Pomixujte cícer a pridávajte tahini, citrónovú šťavu a tekutinu z cíceru. Hummus je jeden z tých receptov, ktorý vyžaduje chutnanie, takže nezabudnite chutnať! Pridajte pretlačený cesnak a pomixujte. Pridajte viac tekutiny z cíceru, tahini alebo citrónovej šťavy podľa vašej chute. Ja milujem hummus s veľkým množstvom citrónovej šťavy, takže často použijem viac ako je v recepte. Ale naozaj závisí len od toho, ako ho máte radi. Dajte hummus do misky a štedro polejte olivovým olejom.

Hummus

Hummus wraps (for two) ~ Wrap s hummusom (pre dvoch):
2 wholewheat tortillas ~ 2 celozrnné tortilly
hummus ~ hummus
tomatoes ~ paradajky
micro greens ~ mikro šalátik
carrot ~ mrkva
feta ~ feta
few mint leaves ~ zopár lístkov mäty
tzatziki to serve on the side ~ tzatziki na podávanie s wrapom

Spread hummus on tortillas, pile up all the veggies, add crumbled feta and some mint leaves on top, if you have some at home, they add nice freshness to the wrap.
Rozotrite hummus na tortilly, poukladajte na ne zeleninu, pridajte rozdrobenú fetu a pár lístkov mäty, ak máte doma, keďže dodajú wrapu príjemnú sviežosť.

Tortilla with hummus and veggies

Add feta and mint

Wrap it up and serve with tzatziki on the side. Enjoy!

Zrolujte a podávajte s tzatziki. Dobrú chuť!

Hummus wrap with tzatziki

 

2 thoughts on “My hummus love story

  1. Katka, ja som minuly tyzden vyskusala urobit hummus po prvy krat. Doma sa na mna pozerali, ze co to za cudo bude. Nakoniec bolo toho hrozne vela, uz som zvazovala ako sa toho zbavim. Ale nakoniec sa do jedneho dna vsetko zjedlo! :-) Mama a sestra to velmi chvalili a dokonca som dala ochutnat aj kolegom v praci a tiez im chutilo! Uz sa chystam, ze urobim druhu davku tento tyzden. Velmi sa mi paci tvoj blog, drzim place!

    • Haha, u nas to bolo podobne, ked som to robila prvykrat tak nasi krutili hlavami, ze ci som sa pomiatla… a potom chutilo :) Humus je proste skvely a to zistia skor ci neskor vsetci :))) A dakujem, budem sa snazit prinasat veci, ktore sa oplatia skusat a budu chutit!

Leave a Reply

