Beetroot chocolate muffins

Baking was never my strength. I always enjoyed cooking more somehow – you can taste during the cooking process and thus control the result. The measurements do not matter that much, you can always add a pinch of this, few drops of that. But baking, that’s a whole another thing. Measurements are exact, a bit too exact to my liking. Try to use less flour, one more egg or less butter… the result might end up like a disaster. I lived with no oven in my kitchen for almost three years. Just to clarify, ovens are not common in Asian kitchens. If you want to get one, you need to buy a stand alone electric one. I was doing quite fine with no oven until recently. In fact, before moving to South East Asia, I baked one or twice. All I can remember is that the gingerbread cake from mix I tried to bake ended up burnt. I blame it on the gas oven :) However, things changed and so do I! With all the amazing cooking/baking blogs I’ve come across in the past months, I started to contemplate if I should try to bake as well. I was putting it off, but since there is a new oven in da house, I have no more excuses.

Pečenie nikdy nebolo mojou silnou stránkou. Varenie ma vždy bavilo viac – počas varenia môžem chutnať a tak kontrolovať výsledok. Presné množstvá nie sú až také dôležité, vždy sa dá pridať trošku toho, kvapka hentoho. Ale pečenie, to je iná šálka kávy. Množstvá sú presné, až príliš presné na môj vkus. Použijem menej múky, o jedno vajíčko viac, či menej masla… a môžem sa pripravovať na katastrofu. Takmer tri toky som žila bez rúry na pečenie. Na objasnenie, rúry na pečenie nie sú normálnou výbavou kuchýň v Ázii. Ak chcete rúru, musíte si kúpiť samostatnú elektrickú. Bez rúry som si až donedávna nažívala celkom bezproblémovo. Ja som totiž pred príchodom do juhovýchodnej Ázie piekla asi len raz či dvakrát. A jediné, čo si pamätám je, že ten perník z prášku, o ktorý som sa raz pokúšala, skončil prihorený. Viním z toho plynovú rúru :) No veci sa menia a ja s nimi. Pod vplyvom všetkých tých skvelých blogov o varení a pečení, cez ktoré som sa počas posledných mesiacov prelúskavala, som začala zvažovať pečenie. Dlho som to odkladala, ale keďže doma máme novú rúru, nemám už žiadnu výhovorku.

I was dreaming about this weirdly sounding beetroot-chocolate cake since I saw it posted by someone on Facebook several weeks ago. I love beetroot (just stating, in case you have not noticed yet :)). I love it more than chocolate. Todd loves chocolate. Much more than beetroot. I wanted to please both of us. I found several recipes for this cake, but there was another problem – I had no cake form at home! Luckily one shop downstairs sells muffin forms. And one of the recipes had a muffin version. I went to get the forms. I spent 30 minutes in a shop picking the right flour (why do the Americans have soooooooo many types of flour???). I went to another shop to get the cocoa and chocolate. Huge baking ordeal :) Of course only when I had everything ready to bake a realized the whole recipe is written in grams and not cups. And of course I do not have kitchen scale at home. I was kind of ready for a disaster… But! The opposite happened and my first made from scratch muffins turned into success!!! They were so yummy and rich that you will not crave any unhealthy sweets while they last! And if you fear the beetroot, don’t! It’s an amazing addition that makes the muffins nice moist and healthier! Here is the link to the original recipe, I followed it as close as I could with no kitchen scale. The cocoa box said that one tablespoon of cocoa is around 5g so I weighted my ingredients like that :) However, I used less sugar, around 120g, since I don’t like things that are too sweet. Also, you can make this as a cake in a 20cm cake tin if you are not a big fan of muffins.

O tom divne znejúcom cviklovo čokoládovom koláči som snívala odvtedy, čo som ho zahliadla niekde na Facebooku pred veľa týždňami. Milujem cviklu (iba konštatuje, ak ste si to zatiaľ nevšimli :)). Milujem ju viac ako čokoládu. Todd miluje čokoládu. Oveľa viac ako cviklu. A ja som chcela potešiť oboch. Receptov na tento koláč je na internete veľa, no ja som naďabila na ďalší problém – nemám doma žiadnu formu na pečenie! Našťastie nám tu pod domom jeden obchod predáva formičky na muffiny. No a jeden z receptov, čo som našla mal verziu na muffiny. Išla som kúpiť formičky. Následne som strávila 30 minút v obchode vyberaním správnej múky (prečo majú Amíci toľko rôznych typov múky???). Do ďalšieho obchodu som šla kúpiť kakao a čokoládu. Toľko práce kvôli pečeniu! No a samozrejme až keď som bola doma so všetkým pripraveným na pečenie, som si uvedomila, že recept je napísaný v gramoch a nie v hrnčekoh. Samozrejme, že naša domácnosť kuchynskú váhu nemá.  Takže som sa pomaličky pripravovala na tragédiu… ALE! Nastal presný opak a moje prvé domáce muffiny boli úspechom!!! Boli také chutné a bohaté, že kým budú, nebudete mať chuť na žiadne iné nezdravé mlsanie. A ak sa bojíte tej cvikly, nebojte sa! Je to skvelý prídavok, vďaka ktorému muffiny nie sú suché a sú aj zdravšie! Tu je link na originálny recept, postupovala som podľa neho tak presne, ako sa bez kuchynskej váhy dalo. Krabička od kakaa hovorila, že jedna lyžička kakaa je asi 5g a tak som si ingrediencie nalyžičkovala :) Použila som ale menej cukru, približne 120g, keďže nemám rada ak sú veci prisladké. A ak nie ste veľký fanúšik muffinov, môžte podľa tohto receptu spraviť aj koláč, v 20cm koláčovej forme.

Beetroot chocolate muffins ~ Cviklovo čokoládové muffiny

100g cocoa powder ~ 100g kakového prášku
200g unbleached plain flour ~ 200g múky (najlepšie asi hladkej)
2 tsps baking powder ~ 2 lyžice prášku do pečiva
120g muscovado sugar ~ 120g muscovado cukru (alebo hnedého cukru)
300g cooked beetroot ~ 300g uvarenej cvikle
3 eggs ~ 3 vajíčka
150 ml oil ~ 150 ml oleja
2 tbsp milk (diary or non-diary)  ~ 2 lyžice mlieka (mlieka alebo sójového…)
50g dark chocolate, chopped ~ 50g horkej čokolády

1. First cook the beetroots. Put unpeeled beetroots in a pot with water and cook for about 45 minutes, depending on their size. Check with knife if they are soft. When beetroots are done, peel the skin under cold water and the puree them in a food processor or just grate them on a grater.
2. Mix the cocoa powder, flour, baking powder and sugar in a bowl. In a big bowl, whisk together beetroot, eggs and oil. Mix in the flour and cocoa mixture to combine. Add in 2 table spoons of milk and mix.
3. Chop chocolate and add it in the mixture.
4. Divide the mixture into 16 silicon muffin forms or pour the mixture into 20cm cake tin. Bake the muffins for around 20 – 25 minutes at 180 C. If you are baking the cake, leave it in for 45 minutes.
5. The original recipe calls for a chocolate ganache icing. We enjoyed the muffins without the icing, but I think I’d use it if I was making the cake version. And now enjoy :)

1. Ako prvé si uvarte cviklu. Vložte neošúpanú cviklu do hrnca s vodou a varte okolo 45 minút, záleží od veľkosti cvikle. Skúšajte nožom, či je dostatočne mäkká. Keď je cvikla uvarená, pod studenou vodou ju ošúpte a následne z nej v kuchynskom robote urobte pyré alebo ju nastrúhajte na strúhadle.
2.Zmiešajte kakaový prášok, múku, prášok na pečenie a cukor v miske. Vo veľkej miske zmiešajte cviklu, vajíčka a olej. Postupne vmiešajte kakaovú zmes. Vmiešajte dve lyžičky mlieka.
3. Nasekajte čokoládu a vmiešajte do zmesy.
4. Zmes rozdelte do 16 silikónových formičiek na muffiny alebo ju nalejte do 20 cm koláčovej formy. Muffiny pečte okolo 20 – 25 minút na 180 C. Ak pečiete koláč, nechajte ho piecť okolo 45 minút.
5. V pôvodnom recepte bol koláč pokrytý čokoládovým ganache. Ja som na mfuffiny polevu nedávala, ale asi by som ju použila ak by som piekla regulérny koláč. A teraz si ho vychutnajte :)

Leave a Reply

