Salmon tacos in quinoa tortillas ~ Lososové tacos v quinoových tortillach

Ani sa mi veriť nechce, že už máme za sebou prvý týždeň apríla… Ani sa nenazdáme a bude to rok od našej svadby a pobytu na Slovensku. Čas mi tak uteká asi aj preto, že od januára sme boli viackrát kade tade na cestách a ja sama som len v rámci marca bola dvakrát v Kambodži. Dôvod? Kamarátka zo strednej školy prišla do Phnom Penhu na mesiac vrámci pracovného projektu a tak mi nedalo neísť ju pozrieť. Plus mi, zlatá, priniesla z domu neuveriteľne veľa dobrôt – od zdravých vecí ako kokosový olej, konopný proteín a chia semienka, až po slovenskú klasiku – rumbu, milu, mätu, kakaové rezy a kávenky. Druhým dôvodom bola stále táto kamarátka ako aj ďalšia kamarátka, s ktorou sme žili spolu v Phnom Penhe v rovnakom čase. Tá sa v Kambodži zastavila počas presunu zo strednej Ameriky do Hong Kongu. Bolo skvelé vidieť ich, ako aj moje ďalšie kamarátky, ktoré stále žijú v Phnom Penhe. Naposledy som ich dve videla minulý rok na svadbe, čo je viac ako trištvrte roka. Stretnutia s kamarátkami po takejto dlhej dobe mi ale vždy pekne predomňa predostrú dve veci – že som mala zatiaľ vždy obrovské šťastie na skvelé kamarátky, či už doma, v Kambodži alebo tu vo Vietname. Vždy som sa mala o koho oprieť, zdieľať momenty radosti a šťastia, ako aj chvile, keď mi až tak ľahko nebolo. No a z toho automaticky vyplýva nevýhoda – s každým presunom som sa od nich musela odlúčiť. Je skvelé, že máme možnosť byť v kontakte cez Facebook a Skype, ale živé stretnutia vo Verne na šalát a citronádu, cez obed na pho, či cez víkend na tanečnom parkete to nenahradí. A najsmutnejšie na tom je, že napriek tomu, že títo ľudia boli v istých momentoch najväčšou oporou akú som mala, keď oni podporu potrebujú som ja od nich cez pol sveta… To je tá najväčšia cena, ktorú platíme za život v zahraničí…

Momentálne je internet plný veľkej noci, no tu v Saigone až na predražené čokoládové veľkonočné vajíčka a zajačiky po nej nie je ani chýru ani slichu. Niežeby som veľkú noc nejak špeciálne oslavovala, ale vždy to bol pre mňa čas strávený s rodičmi a sestrou, návštevou uja a jeho priateľky, prejedenia sa sardinkovej pomazánky s paradajkami a reďkovkami, maminho veľkonočného barančeka a obložených mís a šalátov. S Toddom trávime už druhú veľkú noc v spoločnej domácnosti, no popravde, ani netuším, čo sa dialo tú poslednú, asi som ju úplne odignorovala. Tento rok vo mne ale vyvolala túžbu byť doma, ukázať Toddovi naše zvyky, nakŕmiť ho tými dobrotami, čo mamina vždy pripravuje. Sú to práve sviatky, menšie či väčšie, ktoré nám vždy pripomenú, že nie sme s našimi rodinami a priateľmi a že žijeme v absolútne odlišnej kultúre, pre ktorú tieto sviatky absolútne nič neznamenajú.

No a keďže je ten veľkonočný víkend, rozhodla som sa pripraviť pre nás tiež nejakú dobrotu, no klasické veľkonočné menu som radšej nechala tak. Mala som chuť na niečo svieže, no zároveň plné chuti. Tiež som ale chcela experimentovať s múkou z quinoy, ktorú som v piatok kúpila. Snažim sa obmedziť v strave lepok a tak som bola zvedavá, aké budú chuťovo a aj textúrou tieto quinoové tortilly. Mne osobne chutili veľmi, maju výraznejšiu chuť, akoby pražených orieškov. Druhý deň sme ich použili na mexické raňajky a boli tiež perfektné, takže odporúčam. A tak som sa rozhodla pre lososové tacos v tortille z quinoovej múky. Rybie tacos som už raz robila, no keďže som ich pripravovala z celej ryby, ktorú som si musela nafiletovať, príprava mi trvala sto rokov a nemala som ich ako dobre odfotiť. Tentokrát som sa rozhodla pre lososa, keďže iná nafiletovaná ryba v obchode k dispozícii nebola. Bola to skvelá voľba, ale kľudne recept môžete vyskúšať aj s hocijakou inou bielou rybou – treskou, pangasiusom…

Lososové tacos s koriandrovo-limetkovou kyslou smotanou v quinoovej tortille

Tortilly
250g quinoovej múky
2 lyžice rastlinného alebo kokosového oleja
6-8 lyžíc teplej vody

Losos
100g filet z lososa
šťava z menšej limetky
soľ a korenie
olivový olej

Avokádová nátierka
1/2 avokáda
1 veľký strúčik cesnaku
šťava z polky limetky
soľ a korenie

Limetkovo-koriandrová smotana
100 ml kyslej smotany
šťava z poly limetky
poriadna hrsť koriandru

baby špenát
reďkovky
jarná cibuľka


1. Pripravte si tortilly. Zmiešajte 200g múky a olej a následne pomaly prilievajte teplú vodu. Vypracujte si cesto, ak je náhodou príliš lepivé, pridajte viac múky. Rozdeľte ho na 6 menších guliek a na pomúčenej doske vyváľkajte do tvaru tortilly. Cesto sa môže trochu lepiť, preto je pomúčená doska absolútnou nevyhnutnosťou – inak z nej budete pracne vyvaľkané tortilly zoškrabovať. Následne si na slabšom ohni rozohrejte panvicu a každú tortillu nasucho opečte, až z oboch strán budú pekne opečené. Vložte do bavlnenej utierky. Tortilly tak môžete skladovať deň-dva, takže si ich môžete pripraviť aj vopred. Ak sa vám nechce robiť vlastná tortilly, môžete samozrejme použiť aj kupované. Výhodou tortíl z quinoovej múky však je, že sú bezlepkové a výživnejšie ako obyčajné pšeničné tortilly.
2. Filet z lososa zbavte kože, umyte, osušte a vložte do misky. Polejte šťavou z menšej limetky a z oboch strán osoľte a okorente. Prikryte alobalom a dajte do chladničky aspoň na 15 minút.
3. Kým sa losos marinuje, pripravte si kyslú smotanu a avokádovú nátierku. Do mixéra vložte kyslú smotanu, limetkovú šťavu a koriander. Rozmixujte. Pridajte viac koriandru alebo limetky, podľa chuti. Avokádo rozmačkajte, pridajte pretlačšný cesnak, limetkovú šťavu, soľ a korenie a poriadne premiešajte. Dochuťte podľa potreby.
4. Lososa vyberte z chladničky. V panvici s hrubým dnom si rozohrejte olivový olej. Vložte lososa a z oboch strán opekajte asi 4 minútu, v závislosti od hrúbky filetu.
5. Na každý tanier dajte tortillu. Potrite ju avokádovou nátierkou, navrstvite na ňu listy baby špenátu a na kolieska nakrájané reďkovky. Rozdeľte na ne lososa, posypte nakrájanou jarnou cibuľkou a štedro polejte kyslou smotanou. Mňam mňam, dúfam, že bude chutiť :)

4 thoughts on “Salmon tacos in quinoa tortillas ~ Lososové tacos v quinoových tortillach

  1. eeemmm, jednoduché a výborné, a vsetko dostupné :) urobíme, vyskúšame :) Ďakujeme za receptík :)

    • Urcite vyskusajte, tento recept bol specialne podareny, ta koriandrovo-limetkova smotana bola uzasna, nehovoriac o tych quinoovych tortillach!

Leave a Reply

